دانشنامه‌ای با عنوان: «اسلامی – کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست»

امروز من سری زدم به وادی ایرانی محیط زیست جای شما خالی آنچه من دیدیم را حیف بود شما نبینید: " دانشنامه‌ای با عنوان: «اسلامی – کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست» " ما کجا و دنیا کجا است؟ بعد از این که متن جناب درویش را خواندم، از خودم پرسیدم چه واژه ای باید برای مثال به جای آلودگی هوا بیاریم که شرعی باشد؟!یا باید اثرات گلخانه ای و گرمایش زمین را چگونه از نظر اسلامی معنا کنیم ؟! البته این مورد اخیر را موکول می کنیم به اجلاس کپنهاک شاید آنجا کلمات و واژگان جدید را در باب گرمایش زمین بشنویم و بعد ببریم ایران ترجمه کنیم و بعد قانون کنیم بعد هم اجرا کنیم البته بصورت مخفیانه و اسرار آمیز که مردم سر در نیاورند. بعد شاید لازم شود باز از خانم جوادی دعوت شود تا در به اجرا درست و صحیح آن واژگان در باب اصلاحات محیط زیست ایران زمین نظراتی بشنویم. شاید هم از معاونین محترم ایشان که من نمی دانم امروز در اریکه قدرت هستند یا نیستند در باب اجرای بدون حضور ملت سوال کنیم. چون به قول یکی از یکی از این عزیزان مشکل این است مردم گرسنه به این چیز ها کاری ندارند؟!!(تا زنده هستم آن روز را فراموش نمی کنم)
حالا البته بگم ملت مسلمان ما این مسائل را اگر با واژگان و دانش اسلامی مطرح کنیم می فهمند و دیگر شکم سیرو گشنه آنها مشکل- ساز نمی شود.
اما برای من یک مسئله بی جواب است که بیچاره اقلیت مذهبی ما این وسط بخواهند یک مقاله بنویسند باید چه کنند؟ این دانشنامه یا واژه نامه اگر با توجه به عقاید شیعه نوشته شود بعد در استان های سنی نشین ما دانشنامه محیط زیستی فرق می کند؟!
من فعلا خیلی زیاد خوشحالم و می گم خدایا شکرت که این استاد معظم من فارسی بلد نیست. حالا کی می تونه به من کمک کنه برای این" جناب استاد ملا لغتی" معنی دانشنامه اسلامی محیط زیست را به زبان ساده و روان بگوییم . چون مدتها طول کشید توانستم معنایی قوانین اسلامی و بانکداری اسلامی و... را تشریح کنم.


پ.ن: فقط فکر می کنم
بعضی وقت ها نباید افراط کرد.

نظرات

محمد درویش گفت…
درود بر شیوا شفاهی عزیز. من نمی دانم چرا ما همه چیز را سخت می کنیم؟ بارها گفته ام که عملکرد برخی از دوستان، بیشتر از برخی دشمنان به آیینی که دوستشان داشته اند، ضربه زده است! نزده است؟
شاید برای همین باشد که خلیل جبران گفته است: «یک آدم منصف، شیطان را بیشتر ناراحت می‌کند تا یک میلیون معتقد نادان
یا حق.
با درود آقای دروریش عزیز
من کمی این فارسی نم کشیده و راستش معنایی «یک آدم منصف، شیطان را بیشتر ناراحت می‌کند تا یک میلیون معتقد نادان.» را نمی فهمم!؟
من اشتباه کجا کردم را نمی فهمم. والا راست مطلب با من در سازمان به عنوان یک خارجی ایرانی بد رفتار شده است که در این سوی آب ها اینقدر به من بعنوان یک خارجی وافعی بد رفتار نشده است. تازه رو سرشون هم می گذارند و کلی به آدم ارج می گذارند.
در ضمن بگم که من هم با این داستان واژه نامه کلی در دنیایی زیست شناسی با جناب دکتر ابراهیمی پروفسور و مدیر گروه محترم گروه زیست شناسی دانشگاه تهران مسئله داشتیم حالا آمدیم خودمون را کردیم قاطی آدم حسابی ها کنیم که به سلول نگویند یاخته .اینجا می خواهند دین را هم وارد کنند این داستان را .
من پوزش می خواهم اگر حرف بدی زدم و در ضمن بگم فقط یک روز این اساتید محتر م ما را اگر رویت می کردید و در بحث های مقایسه ای شرکت می کردید بعد …
با درور بر شما
محمد درویش گفت…
نه! شما حرف بدی نزده اید. آنهایی که دوست دارند همه چیز را از نگاه ایدئولوژیک ببیند و حتا ترافیک را هم با پیشوند "اسلامی" خطاب کنند، بد عمل کرده و می کنند. آنها مصداق سخن جبران خلیل جبران نازنین هستند.
باز هم ممنون از لطف و همراهی سزاوارانه تان.
مواظب خودتان باشید و ممنون از احساس مسئولیت و حساسیتی که به درستی نشان می دهید.
‏www.samkhf.blogfa.com گفت…
سلام
به نظرم هم خيلي خوبه! اگه اين دانش نامه با هر پسوند و پيشوندي بتونه نظر مثبت آقايون رو جلب كنه!
البته بعيده!
يحتمل پول قلمبه اي رسيده و بايد خرج بشه و با يك كلمه اسلامي اين كار راحت تر انجام ميشه
سام عزیز پایدار باشی و قلمت همیشه توانا
من قرار لال باشم ولی نه کر بعد از اجلاس کپنهاک قرار عمل زبان کنم
شاید زبونم باز بشه ولی الان می خواهم در مورد اخلاق و حقوق زیستی در آب بنویسم. خوب تو هم رد مورد اخلاق زیستی پرندگان بنویس.
;-)

پست‌های پرطرفدار